19 augusti, 2018

Spara bensin på bilresan – Eco driving

Eco-driving – spara pengar på bilresan

När du ska åka på en bilsemester, kommer bränslekostnaden att vara en betydande kostnad. Men av egen erfarenhet från mina Europaresor kan jag lovade dig att du kan spara uppemot 50 % bränslekostnader med mina tips kring extreme eco-driving eller hypermiling som det också kallas.

Det spelar ingen roll om du har en bensin- eller dieselbil – tipset funkar lika bra. Extreme eco-driving eller hypermiling är en uppsättning körtekniker med syfte att förbättra din bils bränsleeffektivitet genom att minska belastningen för motorn. Spara pengar på din bensin med eco driving.

Uppskattad bränsleförbrukning

En bil har alltid en uppskattad bränsleförbrukning. Min bil är snål och uppskattas förbruka 0,43 liter vid landsvägs-körning och 0,58 liter vid blandad körning. Den uppskattade förbrukningen brukar folk skratta åt och säga ”min bil drar betydligt mer”. Personligen har jag lyckats få ner min bränsleförbrukning till 0,34 respektive 0,47 på att köra på ett smartare sätt. Det är minskning på cirka 20 %. Det innebär att jag kommer 20 % längre på varje tank. Eller att jag kan hoppa över var femte tankning.

bensinstation

Jämförelse förbrukning

Ovanstående jämförelse var med den uppskattade förbrukningen. Nu är det så att de flesta som kör normalt förbrukar betydligt mer bränsle än så. Innan jag började med extreme eco-driving förbrukade bränsleförbrukningar har minskat med nästan 50 % tack vare min nya körstil. Räkna gärna på vad 50 % mindre bränsleförbrukning skulle innebära för din bilsemester?

Eco-driving extreme

Det finns många tips för att spara bränsle. Jag har valt ut de bästa och mest effektiva – som samtidigt sätter säkerhet och komfort i första hand. Det absolut bästa sättet är såklart att inte alls använda bilen, men ibland är det ju oundvikligt.

Förbereda bilen för hypermiling

För att uppnå god bränsleekonomi måste du förbereda bilen och se till att underhålla den regelbundet. Det är ganska naturliga saker som går snabbt att göra, men som är riktigt viktiga!

Underhåll av däcken minskar bränsleförbrukningen

Däcken är mycket viktiga för att lyckas få ner bränsleförbrukningen. Se till att dina däck är ordentligt pumpade och korrekt balanserade. Däcks slits ofta ojämnt och det har en stor negativ inverkan på bränsleförbrukningen.

Däcktrycket Eco driving

Kolla bilens däcktryck regelbundet. Om du har för lite luft i däcken kommer bränsleförbrukningen att öka samt att du kommer få sämre kontaktyta mot vägen, vilket gör att varje gång du gasar kommer du att gå miste om en aning fart.

När det gäller däcktryck tycker jag att istället för att titta på bilens riktmärke så bör du kolla däcktillverkarens rekommenderade tryck. De kan ibland skilja sig åt och ett korrekt däcktryck är mycket viktigt eftersom det är i kontakten med marken, mycket bensin försvinner. Jag vill pumpa mina däck till maximalt rekommenderat däcktryck.

Vissa vill ha mer däcktryck än rekommenderat, men det leder till ökat däckslitage och dålig körkomfort. Ju högre däcktryck du har desto hårdare färd… Se till att du köper kvalitetsdäck, då rullmotståndet i allmänhet är betydligt bättre än lågprisdäck. Du kan snabbt spara igen pengarna du betalar för ett märkesdäck.

Minska bilens vikt

Bilens totala vikt inklusive last har en mycket stor påverkan på bränsleförbrukningen. För varje kilogram extra last kommer bilen bränsleförbrukning att öka. Så se till att rensa bilen från allt onödigt bagage. Fundera över om du verkligen behöver verktygslåda, fem liter spolarvätska, reservdäck osv.

Kanske har du en assistansförsäkring och kommer ändå aldrig själv att byta däck? Montera också bort allt som påverkar aerodynamiken på bilen, till exempel takrails och extraljus.

rapsfalt-tyskland

Köra bränslesnålt och effektivt

Nu är det dags för de riktigt bränslesparande strategierna. Det är här du kommer märka skillnad på bränsleförbrukningen. Tänk dock på trafiksäkerheten i första hand. Liv kan inte mätas i sparade kronor i bränsleförbrukning – säkerheten måste alltid komma först!

Kanske brukar du cykla? Dessa strategier på minner ganska mycket om hur du agerar då. Till exempel om det är ett rött ljus om 100 meter – inte ökar du då farten? I uppförsbackar går det lite långsammare och i nerförsbacken går det riktigt snabbt. Har du en cyklist framför dig kan du ligga och glida bakom utan att påverkas av fartvinden. Tänk lite så.

Om du var tvungen att cykla 10 mil och du vet att knappt har orken att cykla så långt. Hur skulle du då göra för att orka?

Använd motorn mindre

Generellt så är det bra för bränsleförbrukningen att hålla en jämn hastighet. Farthållare på bilen är perfekta för de ändamålet och en ovärderlig hjälp för hypermiling. Men, med det sagt bör du även variera hastigheten beroende på hur vägen lutar.

Kör som om bilen inte hade bromsar

Har du fått upp bilens hastighet så vore det ju dumt att behöva bromsa? Då har ju all bensin som förbrukats för att få upp bilens hastighet varit bortslängd. Genom att planera din körning kan du undvika snabba accelerationer som följs av en snabb inbromsning. Du vill få valuta för pengarna av det bränsle du förbrukar.

Låt bilen rulla så mycket som möjligt

Att låta bilen rulla utan att gasa kan vara både svårt och frustrerande. Det kommer bland annat innebära att andra förare tränger sig före in i din fil, vilket kan tvinga dig till snabba inbromsningar. Se därför till att alltid ha bromsberedskap när du rullar. Eftersom du ska använda din gaspedal så lite som möjligt är bromsen ditt främsta verktyg till att kontrollera din hastighet.

Använd gaspedalen försiktigt

Varje gång du trycker på gaspedalen öppnas bränsleinsprutningen, ju hårdare du trycker desto mer bränsle sprutas in. Det är därför du ska använda gaspedalen med måtta. En riktlinje kan vara att aldrig trycka till pedalen med mer än 3 cm. Många nya bilar idag en ”push back-funktion” på gaspedalen som trycker tillbaka gaspedalen om du är allt för aggressiv.

När du kör, tryck ner gaspedalen försiktigt och så fort du vet att du kommer behöva stanna (t.ex. om du ser ett rödljus eller bromsljus framför dig) så ska du släppa gasen helst och bara rulla framåt med farten du redan har.

vag-nagonstans

Accelerera snabbt till din hastighet

Moderna bränslesnåla bilar har idag ofta en bättre bränsleförbrukning om man gör en snabb acceleration. Det innebär att en långsam acceleration faktiskt kan leda till en högre bränsleförbrukning. Se därför till att få accelerationen ur vägen så snabbt som möjligt så att du kan komma till en konstant hastighet så snabbt som möjligt.

Undvik tomgångskörning

De flesta slösar en stor del av sin bensintank på att sitta stilla i trafikstockningar eller vid rödljus. Genom att slå av motorn när du står stilla i mer än en minut kan du förbättra bränsleförbrukningen med upp till 18 %. Se till att ha en bil med automatiskt start-stop system eller stäng av motorn själv.

I kallt väder bör du också undvika tomgångskörning. Skaffa en motorvärmare eller kör väldigt mjukt och försiktigt de första 5–10 minuterna. Låt inte din bil stå stilla på tomgångskörning, då det både är skadligt för miljön som din plånbok.

Använd backar till din fördel

Att använda terrängen till din fördel är en viktig del i att spara bränsle. Det innebär att när du åker uppför bör du åka någon långsammare och när du åker nerför så åker du något snabbare.

Att köra långsamt uppför en backe kommer att hjälpa dig att spara bränsle, då du inte använder onödigt mycket. När du kör nerför ska du inte sluta gasa helt, utan istället fortsätta trycka lätt på gasen och använda den fart som byggs upp i nerförsbacken.

Farten som byggs upp kommer bilen ha användning och du kommer inte behöva gasa lika mycket de kommande tusen meter. Det kan också innebära att du överskrider hastighetsbegränsningen något i nedförsbacken, medan du ligger en bit under hastighetsbegränsningen i uppförsbacken.

Försök att planera din körning efter hur det lutar. Kommer du till ett rödljus i en nerförsbacke – se till att stanna i backen så att du kan använda backen till din fördel när det sen blir grönt.

Om det är uppförsbacke vid rödljuset, försök att stanna där det är så plant som möjligt. Att starta i uppförsbacke är det värsta du kan göra med hänsyn till bränsleförbrukning.

fin-vag

Kör i klungor och använd lastbilar som vindskydd

Kör du ensam på motorvägen kommer luftmotståndet att vara en av de stora bränsleförbrukarna. Precis som cyklister kör i klunga bör även bilar köra i klunga för bakom en bil är luftmotståndet nästan obefintligt.

Optimalt så lägger du dig bakom en lastbil. Här kan påverkan från vinden vara minimal och det kan innebära en bränsleminskning på 10 % – 20 %. Det är värt att poängtera att du måste göra detta med försiktighet. Det finns risk för stenskott och skulle lastbilens däck explodera kan såklart en olycka inträffa där du ofrivilligt kan bli involverad.

Kör långsammare

Du ska naturligtvis köra på högsta möjliga växel hela tiden. Men du bör dessutom köra långsammare än du gör idag. Följer du föregående exempel med att köra bakom en lastbil som vindskydd så kommer du att köra i 90 km/h. Detta på grund av att det är lastbilars maximala körhastighet. Om du normalt kör i 130 km/h på motorvägen, så kommer bara hastighetsminskningen att innebära en 25 % bränsleminskning.

Faktum är att i höga hastigheter ökar bränslekonsumtionen väldigt snabbt.

Kanske det lönar sig att köra snabbt på motorvägen i Sverige. Men i Centraleuropa är det sällan fallen. Du spenderar största delen av din tid på att köra in och ut ur städerna. Så om du kör 40 km/h långsammare på motorvägen kommer inte ha så stor påverkan.

Kör du mellan Hamburg och Berlin (cirka 30 mil) kommer det att ta 3 timmar och 20 minuter eller 2 timmar och 20 minuter beroende på hastigheten du väljer. Beroende på hur törstig din bil är, så kommer en 25 % bränslebesparing att innebära 70–140 kronor billigare resa. Kör du dessutom bakom en lastbil blir det ytterligare 30–60 kronors besparing. Så 100–200 kronor billigare resa. Ganska bra för en timmes ”arbete” va?

Använd AC:n smartare

AC:n eller luftkonditioneringen i din bil förbrukar mycket energi för att ta bort värme från luften. För varje liter bensin din bil konsumerar går en del till luftkonditioneringen. Du bör därför bara använda AC:n när det är nödvändigt. I Sverige är det kanske inte mer än 30 dagar då solen gör att man bör ha luftkonditionering för att få en behaglig miljö i bilen.

Tänk också på att det inte alltid är bättre att öppna fönstret då det minskar bilen aerodynamiska egenskaper och ökar bränsleförbrukningen.

Så använd luftkonditioneringen så lite som möjligt. I låga hastigheter är det bättre att fönster öppna, medans det är bättre att ha luftkonditioneringen på och fönster uppdragna i höga hastigheter. Är det riktigt varmt ute så ställ in luftkonditioneringen på att cirkulera luften inne i bilen istället för att ta in ny luft hela tiden. Det går åt betydligt mindre energi att hålla samma luft nerkyld än att hela tiden behöva kyla ner het luft från utsidan av bilen.

Planera för hypermiling

Du kan spara mycket bränsle på att planera din resa. Här är ett par värdefulla punkter att tänka på.

  • När är det minst trafik? Se till att köra då och undvik rusningstrafik.
  • Finns det flera vägar att välja på? Välj den där du kommer behöva stanna minst.
  • Stadstur med flera stopp? Se till att först köra till den längst bort så att motorn kan bli varm.
  • Parkera där du lätt kan köra därifrån, tex högt uppe. När du precis startat bilen vill du se till att belasta motorn minimalt.
  • Priset för bensin och diesel skiljer sig från land till land i Europa. Skillnaderna kan vara stora. Vi kartlägger regelbundet bensinpriser i Europa.

Nu vet du mer om hur du skall köpa så ekonomiskt och billigt som möjligt och detta körsätt sliter mindre på miljön och är bättre för din plånbok. Lycka till med ECO driving och hypermiling!